Fraude
Een uitkering is bedoeld voor mensen die (tijdelijk) geen eigen inkomen hebben. Deze verstrekken we alleen als en zolang het echt nodig is. Misbruik maken van een uitkering noemen wij fraude.
Wij controleren actief op fraude. Bijvoorbeeld door dossieronderzoek, huisbezoek, gegevensuitwisseling met andere instanties of via tips.
Fraude plegen zorgt voor problemen en er staan hoge boetes op. Daarom is het belangrijk dat u goed weet hoe u voorkomt dat u fraude pleegt. Als u niet zeker weet of iets gevolgen heeft voor uw uitkering, kunt u dat altijd bij ons navragen. U kunt hiervoor contact opnemen met ons Klant Contact Centrum.
Als wij fraude vaststellen, heeft dit gevolgen voor uw uitkering. Uitkering die teveel is betaald, moet u terugbetalen. U kunt een boete krijgen die even hoog is als het fraudebedrag. Afhankelijk van de hoogte van het fraudebedrag, doen we aangifte van uitkeringsfraude.
Heeft u een vermoeden dan iemand misbruik maakt van een uitkering? Geef dat dan aan ons door:
- online via het formulier (anoniem) melden misbruik uitkering of
- telefonisch via het Klant Contact Centrum, of
- per e-mail of contactformulier, of
- via de tiplijn 0118-433 700
Als u een melding doet, hoeft u uw naam niet te zeggen als u dat niet wilt. Geef zoveel mogelijk informatie over de persoon en waarom u denkt dat deze persoon misbruik van de uitkering maakt.