Voor inwoners met een laag inkomen is het vaak te duur om eropuit te gaan om bijvoorbeeld familie te bezoeken, te sporten of om andere activiteiten te doen. De gemeente Middelburg heeft een proef  met gratis openbaar vervoer met de bus voor mensen met een laag inkomen. Deze proef duurt tot en met 31 december 2026. 

Als u nu een gratis Dal Vrij abonnement heeft, hoeft u niks te doen.

Het abonnement wordt automatisch verlengd. Het enige dat u moet doen is het nieuwe product opladen op uw persoonlijke OV chipkaart.

 

Wat is het?

Iedereen die ouder is dan 12 jaar kan in de daluren gratis reizen met een Dal Vrij busabonnement van Connexxion, ook met de Buurtbus. Dit is van maandag tot en met vrijdag na 09.00 uur. En in het weekend de hele dag.  

Het abonnement is geldig in de hele provincie Zeeland, regio Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee tot aan Rotterdam Zuidplein en Dordrecht.  Let op: reist u buiten de daluren of de regio? Dan moet u dit zelf betalen.

Voor wie?

Het gratis Dal Vrij abonnement is voor

  • iedereen die in de gemeente Middelburg woont
  • die ouder is dan 12 jaar
  • met een laag inkomen. 

Wat is een laag inkomen?

De gemeente Middelburg gaat bij deze regeling uit van een laag inkomen dat 130% van het sociaal minimum is.

Het sociaal minimum is het bedrag dat iemand minimaal nodig heeft om van te leven. 

Wat heeft u nodig om aan te vragen?

Voor het Dal Vrij abonnement heeft u een persoonlijke OV chipkaart nodig. Heeft u deze niet? Dan moet u deze kaart eerst zelf kopen.

Dit kan via www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen. Hiervoor heeft u een duidelijke digitale pasfoto nodig. Betalen gaat met IDEAL

Een OV chipkaart kost € 7,50 en is vijf jaar geldig. Vraagt u ook voor uw partner of kinderen een Dal Vrij abonnement aan? Dan heeft u voor iedereen een persoonlijke OV chipkaart nodig.

Heeft u al een gratis Dal Vrij abonnement?

Dan hoeft u niks te doen. Het abonnement wordt automatisch verlengd. Het enige dat u moet doen is het nieuwe product opladen op uw persoonlijke OV chipkaart. Connexxion zorgt ervoor dat dit uiterlijk 15 december in de digitale omgeving van uw persoonlijke OV chipkaart klaarstaat. 

Heeft u nog geen gratis Dal Vrij abonnement?

Klik hier om het abonnement aan te vragen. 

Heeft u recht op het gratis abonnement? Dan sturen wij gelijk een e-mail met het besluit. In deze e-mail staat vanaf welke datum u het abonnement kunt gebruiken. Voordat u de eerste keer kunt reizen met uw Dal Vrij abonnement, moet u uw abonnement via een oplaadpunt op uw OV chipkaart zetten. Dit kunt u pas doen vanaf de datum dat u het abonnement kunt gebruiken.

Wat is de ingangsdatum?

Heeft u het abonnement voor de 20e van een maand aangevraagd? Dan kunt u vanaf de 1e van de volgende maand uw Dal Vrij busabonnement gebruiken. Dit betekent dat u pas vanaf deze datum met het abonnement kunt reizen. Het abonnement gaat dus niet direct in nadat u deze bevestiging heeft ontvangen. 

Voorbeeld:

  • U vraagt het abonnement aan op 3 december. Dan gaat uw abonnement in op 1 januari.
  • U vraagt het abonnement aan op 21 december. Dan gaat het abonnement in op 1 februari.

Voordat u gratis kunt reizen, moet u zelf het product activeren op uw persoonlijke OV-chipkaart. Dit kan vanaf 1e van de volgende maand bij één van de gele ophaalpunten en bij de NS-kaartautomaten. Kies voor bestelling ophalen en volg de instructies van de automaat op.

Hoe lang kunt u het Dal Vrij busabonnement gebruiken?

Het Dal Vrij abonnement is geldig tot en met 31 december 2026.

Hulp nodig?

Heeft u vragen over het abonnement? Kijk dan eens op deze pagina met meest gestelde vragen.

Voor hulp kunt u ook contact opnemen met de Sociale Cliëntenraad Walcheren (SCW) op een van deze spreekuren:

  • Dinsdag van 12.00 – 14.00 uur: locatie: ZB in Middelburg op het infoplaza
  • Woensdag van 13.00 – 15.00 uur: locatie: kantoor SCW, Mercuriusweg 19 in Vlissingen

U kunt ook mailen naar s.c.walcheren@zeelandnet.nl of bellen naar 0118 614 299. Buiten spreekuurtijden kunt u het beste gebruik maken van het nummer 06 33 612 469 voor bellen en WhatsApp.